Akcijska prodaja je prva od tri vrste popusta o kojima danas govorima. To je prodaja određenih proizvoda po cijeni nižoj od cijene tog proizvoda u redovnoj prodaji.
Rasprodaja
Kod rasprodaje postoji najviše konfuzija i često se trgovci ‘razmeću’ s ovim terminom, iako nemaju preduvjet za to.
Rasprodaja je moguća u pet točno određenih slučajeva (sve ostalo nije rasprodaja):
1. Kod prestanka poslovanja trgovca
2. Kod prestanka poslovanja u dosadašnjim poslovnim prostorijama
3. Kod prestanka prodaje određenog proizvoda iz prometa poslovanja trgovca
4. Kada je poslovanje trgovca ozbiljno ugroženo
5. Kod obavljanja složenijih građevinskih radova unutar ili na poslovnih prostorijama
Sezonsko sniženje
Sezonsko sniženje je prodaja proizvoda po sniženoj cijeni nakon proteka sezone. U RH postoji ljetno i zimsko sezonsko sniženje, jedno počinje 1.7., a drugo 27.12. Cilj sezonskog sniženja je da se izbjegne nelojalna konkurencija te postave standardi koje svi poštuju.
Sniženje ovog topa može trajati najduže 60 dana. Postoji mogućnost da nakon tih 60 dana vi i dalje imate popuste, ali to se onda ne smije komunicirati kao sezonsko sniženje.
Posebne vrste popusta
Smanjivati cijenu možete i kod proizvoda s greškom i proizvoda kojem ističe rok trajanja. U tom slučaju bitno je jasno, vidljivo i čitljivo označiti na proizvodu ili na prodajnom mjestu da je riječ prodaji proizvoda s greškom te upoznati potrošača u čemu se sastoji greška na proizvodu. Isto tako, ukoliko se proizvod prodaje po nižoj cijeni od redovne jer mu istječe rok upotrebe, mora imati dodatno jasno, vidljivo i čitljivo istaknut krajnji rok upotrebe.
Kako izbjeći kazne
Sezonska sniženja, popusti i drugi posebni oblici prodaje proizvoda česti su elementi kontrole inspekcija. Evo koje to najčešće stvari provjeravaju i na što trebate paziti:
-
Ističe li trgovac jasno, vidljivo i čitljivo iznos maloprodajne cijene i cijene za jedinicu mjere proizvoda ili usluge koju pruža?
-
Imate li na proizvodu ili na prodajnom mjestu, osim maloprodajne cijene i cijene za jedinicu mjere proizvoda ili usluge i neke druge cijene (koje ne smijete isticati)
-
Pridržava li se trgovac istaknute maloprodajne cijene?
-
Pridržava li se trgovac uvjeta prodaje?
-
Ističe li trgovac u poslovnim prostorijama jasno, vidljivo i čitljivo uvjete prodaje?
-
Ukoliko trgovac, kao poseban uvjet prodaje, odobrava popust za pojedine proizvode ili skupine proizvoda, ističe li cijenu u redovnoj prodaji i cijenu tijekom trajanja popusta
-
Pridržava li se trgovac uvjeta i načina provođenja sezonskog sniženja propisanih odredbama Pravilnika o uvjetima i načinu provođenja sezonskog sniženja
-
Je li trgovac prilikom prodaje proizvoda sa greškom, jasno, vidljivo i čitljivo označio na proizvodu ili na prodajnom mjestu da je riječ o prodaji proizvoda s greškom te da li je upoznao potrošača u čemu se sastoji greška na proizvodu.
Ovo su samo neke od stvari koje inspekcija redovno gleda. Nadamo se kako vam ove informacije pomažu te da ćete se pridržavati pravila popusta u vašim trgovinama. Za sve ostale informacije, ne ustručavajte se kontaktirati nas 😉