Temeljno je pravilo u pogledu prikaza cijene da trgovac jasno, vidljivo i čitko prikaže cijenu proizvoda ii usluge. Pokazalo se da navedeno pravilo u praksi postavlja više pitanja, nego što daje uputa i odgovora trgovcima. Naime, predmet je tumačenja nadzornih tijela (Inspektorata) kada je cijena jasno prikazana potrošaču i pokazalo se da nijanse dijele trgovce od zavaravanja potrošača i teškog prekršaja, a trgovci to saznaju tek uslijed inspekcijskog nadzora.
Zavaravanje potrošača u pogledu cijene smatra se nepoštenom poslovnom praksom, što je prekršaj kažnjiv iznosom do 100.000,00 kuna, a od svibnja ove godine taj iznos raste na 200.000,00 kuna. Poslovna praksa smatra se zavaravajućom ako sadrži netočne informacije ili ako na neki drugi način (čak ako je informacija činjenično točna), zavarava ili je vjerojatno da će zavarati prosječnog potrošača u vezi s nekom od određenih okolnosti, čime ga navodi ili je vjerojatno da će ga navesti da donese odluku o kupnji koju inače ne bi donio. Pa tako trgovac zavarava potrošača ako ga poziva na kupnju proizvoda po određenoj cijeni, a zatim odbija prihvaćanje narudžbe potrošača. Isto tako, zavaravanjem potrošača smatraju se i tzv. lažne recenzije, odnosno sponzorirana promidžba bez napomene da se radi o sponzoriranju (bilo u novcu ili drugim dobrima). Cijeli je niz praksi definiran kao zavaravanje potrošača, a dodatno je ostavljeno na procjenu nadzornom tijelu da u svakom konkretnom slučaju (nadzoru) procijeni zavarava li se potrošača nekom praksom trgovca.
Pored toga što je za trgovce izazovno plivati u moru propisa i tumačenja o nepoštenoj poslovnoj praksi, u novoj godini, dolazi novi niz pravila o prikazu cijena.
Naime, pokazalo se da je posebno problematično kako trgovci prikazuju cijene svojih proizvoda i usluga, a posebno popuste u odnosu na redovne cijene. Europski je zakonodavac, stoga, preporučio novo pravilo za iskazivanje sniženih cijena. Trgovac će od sljedeće godine biti dužan istaknuti sniženu cijenu koju primjenjuje tijekom trajanja posebnog oblika prodaje (akcije, sezonskog sniženja, popusti) i najnižu cijenu koju je trgovac primjenjivao za isti proizvod tijekom razdoblja od 30 dana prije provođenja posebnog oblika prodaje.
Takvim pravilom nastoji se stati na kraj lažnim popustima i „napuhavanju cijena“. Uz to novo pravilo veže se i pitanje o tome koje sve cijene onda trgovac mora istaknuti (redovna, najniža u prethodnih 30 dana, snižena)? A kako iskazati postotak popusta, je li dozvoljeno postotak iskazati u odnosu na redovnu (najveću) cijenu proizvoda? Kakva je obveza u tom pogledu za Internet trgovine?
Još k tome, u ovoj godini započinje proces uvođenja eura, što se također odražava na prikaz cijene. Iako je uvođenje eura kao valute plaćanja u Hrvatskoj previđeno za 1.1.2023., proces uvođenja eura neće se dogoditi preko noći. Štoviše, za poduzetnike obveze nastaju već u rujnu 2022. Tada započinje razdoblje dvojnog iskazivanja cijena koje će trajati i cijelu 2023. Radi se o (dodatnoj) obvezi u pogledu prikaza cijene za sve koji trguju proizvodima i uslugama (svi trgovci, ugostitelji i svi ostali poduzetnici koji posluju s građanima). Suština obveze je da će se morati iskazivati cijene u kunama i eurima na cjenicima i promotivnim materijalima koje poduzeća objavljuju na internetskim stranicama i u drugim medijima. Pritom je predviđeno kako se to grafički mora izvesti. Naime, u razdoblju do dana uvođenja eura cijene u kunama će biti jače istaknute nego cijene u eurima, a u razdoblju nakon toga vrijedit će obratno.
Puno je to pravila i nepoznatog za trgovce, a s time puno je i prostora za greške u prikazu cijene. Osim samih grešaka zbog neznanja (ili previše kontradiktornih pravila), moguće su i greške zbog nefunkcioniranja programa ili web stranice. Postavlja se pitanje što trgovac može kad prikaže krivu cijenu proizvoda u web shopu?
Prošao je Black Friday, Cyber Monday, blagdanski shopping i zimsko sniženje (od 27. prosinca). Internet trgovine su u punom pogonu i pod povećanim opterećenjem, a takve su situacije i trenuci u poslovanju plodno tlo za greške. Većina je Internet trgovina upoznata s mogućnosti pogrešaka kod učitavanja cijena, iz vlastitog ili tuđeg iskustva. Skupe su to greške koje dovode do kobnih udaraca za poslovanje trgovaca i postavlja se pitanje: mora li trgovac isporučiti proizvode za nula kuna ili ispod nabavne cijene?
Prethodnih godina trgovci su uslijed takvih grešaka kod učitavanja cijena proizvoda isporučivali narudžbe i bez prigovora potrošača ili ipak nakon intervencije nadležnog inspektorata. Radilo bi se o značajnim financijskim gubitcima, pri čemu bi potrošači dobili proizvod bez plaćanja ili ispod (nabavne) cijene. Reći će većina: to je problem trgovca, neka pazi! No, je li realno reći da ne može doći do greške kod Internet trgovanja i da trgovac, bez iznimke, mora odgovarati za grešku koja je mimo njegove kontrole?
Do grešaka je dolazilo u pogledu prikaza pogrešne cijene ili pak dostupnosti proizvoda. Greške se mahom dogode usred noći, kad trgovci ne prate i ne mogu reagirati. No, potrošači bi uočili promjenu, proširili radosnu vijest drugima i iskoristili priliku za povoljnu kupnju. Cijena bi bila nula kuna ili jednu kunu, ili bi kupoprodajnoj cijeni ”otpala” koja nula. U svakom slučaju, radilo bi se o očitoj greški do koje dolazi mimo djelovanja trgovca i svakako mimo volje trgovca. Postalo je očito da potrošači koriste takve greške, no sporno je mora li trgovac na to pristati bez pogovora, odnosno kad čak ni nema volje trgovca da proda svoj proizvod po toj (krivoj) cijeni. Naime, do sklapanja ugovora dolazi sukladno volji prodavatelja i kupca, kad su se sporazumjeli o kupoprodaji. Ako nije volja trgovca da proda proizvod po pogrešno učitanoj cijeni, je li u redu da trgovac mora isporučiti proizvod po znatno nižoj cijeni? Naime, smisao potrošačkog prava (kao ni prava općenito) nije zlouporaba prava radi pribavljanja znatne imovinske koristi uslijed greške trgovca.
Trgovci si za takve situacije mogu pomoći na više načina. Prvenstveno je bitno da u svojim uvjetima poslovanja Internet trgovine (tzv. predugovorna obavijest) uvrste adekvatne odredbe o tome da postoji mogućnost greške. Osim toga, ključno je ispravno organizirati postupak zaprimanja i obrade narudžbi, na način da si trgovac omogući kontrolu narudžbe prije nego dođe do sklapanja u govora i prije nego paket bude poslan. U toj fazi prije slanja paketa, trgovac može uočiti pogrešnu cijenu u narudžbi i reagirati na način da obavijesti potrošača. Bitno je da ono što trgovac predvidi u svojim uvjetima poslovanja doista i provodi prilikom obrade narudžbe i kontaktiranja potrošača nakon narudžbe. To je još jedan razlog zašto je bitno da Internet trgovina ima uvjete poslovanja koji su izrađeni baš za tu Internet trgovinu, odnosno da se ne kopiraju tuđi uvjeti poslovanja. Realnost je da uvjete poslovanja sastavljaju ili trgovci sami ili to povjere osobama stručnim za izradu Internet trgovine. No, osobe stručne za izradu Internet trgovine ne poznaju propise koji se odnose na trgovanje i nisu upoznate s inspekcijskom i sudskom praksom koja je bitna za izradu uvjeta poslovanja.
Kako biste se zaštitili (čak i) od odgovornosti za greške koje Vam se mogu dogoditi, pripremite se na vrijeme i obratite se na pravo mjesto. Za pregled i savjetovanje o Vašim uvjetima poslovanja i savjetovanje vezano za provođenje popusta javite se na contact@visioncompliance.eu